Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2019

Η Δημοτική Αρχή υποβαθμίζει τις Κοινότητες





Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΚΟΙΝΟΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ

Σε προηγούμενο σημείωμά μου, είχα αναφερθεί στους διακριτούς ρόλους, που έχουν τα Όργανα των Κοινοτήτων (Συνέλευση Κατοίκων, Συμβούλιο και Πρόεδρος) και τα Όργανα των Δήμων (Δήμαρχος, Δημοτικό Συμβούλιο και Επιτροπές). Ο θεσμός των Κοινοτήτων καθιερώθηκε με το Ν.3852/2010  («ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ»),  στα πλαίσια της ανταπόκρισης του νομοθέτη στο ειδικότερο κάλεσμα της Ευρωπαϊκής Συνθήκης της Λισσαβόνας για την αναγκαιότητα της συμμετοχής των πολιτών στα κέντρα λήψης απόφασης, που τους αφορούν (αρχή της εγγύτητας).
Ο διακριτός, δηλαδή ο θεσμικά διαφορετικός ρόλος των Οργάνων της Κοινότητας και των Οργάνων του Δήμου, έγκειται σε αδρές γραμμές, στα εξής:

α)  Η   Κοινότητα,   δεν   συναποτελείται   από   όργανα   που   εκδίδουν πράξεις  συγκεκριμένου  δεσμευτικού   χαρακτήρα (ατομικές διοικητικές πράξεις)  ή   κανονιστικές   πράξεις (πράξεις με κανόνες ευρύτερης εφαρμογής) ,   παρά μόνον   πράξεις   γνωμοδοτικού   ή   εισηγητικού   χαρακτήρα. Δεσμευτικού χαρακτήρα πράξεις (ατομικές διοικητικές και κανονιστικές πράξεις) εκδίδουν, κατά το νόμο,  τα Όργανα του Δήμου.  Οι εξαιρέσεις, που απορρέουν από τις σχετικές νομοθετικές διατάξεις επιβεβαιώνουν τον κανόνα αυτόν.

β)  Η   Κοινότητα,   συνεπώς   αποτελεί   θεσμό   ενδοδημοτικής αποκέντρωσης,   της   οποίας   τα   όργανα,   ως   θεσμοί   λαϊκής συμμετοχής μεταφέρουν προς τον Δήμο αιτήματα και  προς τους πολίτες τις αποφάσεις των Δημοτικών Οργάνων που αφορούν την τοπική κοινωνία, που εκπροσωπούν. Αυτή η ροή  input  αιτημάτων και  output  αποφάσεων   συνιστά   και   την   θεσμική   αποστολή   της Κοινότητας. Τα Δημοτικά Όργανα συναποτελούν διοικητικό θεσμό, δια του οποίου υλοποιείται (εκτελείται) η προγραμματική πολιτική της εκάστοτε Δημοτικής Αρχής. 

γ)  Η   Κοινότητα   ως   θεσμός   ενδοδημοτικής   αποκέντρωσης   και λαϊκής συμμετοχής, έχει δυναμικά και όχι στατικά χαρακτηριστικά. Ειδικότερα   ο   θεσμός   αυτός   ενδυναμώνεται   ή   αποδυναμώνεται αντίστοιχα με βάση τον βαθμό συμμετοχής και παρέμβασης των μεν πολιτών στις προβλεπόμενες διαδικασίες, των δε Κοινοτικών Οργάνων   στην   διεύρυνση   των   στόχων   τους   και   κυρίως   των δράσεων τους. Τα Δημοτικά Όργανα έχουν αυστηρά προσδιορισμένες και οριοθετημένες  από το νόμο εξουσίες, η άσκηση των οποίων ελέγχεται, ως προς τη νομιμότητά  τους, από την Κεντρική Διοίκηση. 

δ)  Τα   Κοινοτικά   Όργανα   αποτελούν   θεσμούς   πολιτικο-συμμετοχικούς, που αποβλέπουν στην οργάνωση της δημιουργικής συμμετοχής των πολιτών σε διαδικασίες  συνδιαμόρφωσης, κάθε μορφής και περιεχομένου, προγραμμάτων και επιχειρησιακών σχεδίων, που αφορούν την εδαφική επικράτεια της Κοινότητας,   σε   αντιδιαστολή   με   τα   Δημοτικά   Όργανα,   που αποτελούν θεσμούς με πολιτικο-διοικητικό περιεχόμενο, που αποβλέπουν στην διοικητική εφαρμογή μέτρων στο πλαίσιο της υλοποίησης της προγραμματικής πολιτικής της εκάστοτε Δημοτικής Αρχής.

ε) Στο πλαίσιο της λειτουργίας των Οργάνων της Κοινότητας, μπορεί να λάβει χώρα κάθε συλλογική διεκδίκηση των πολιτών για τον εντοπισμό των προβλημάτων, που τους απασχολούν, για την ιεράρχηση τους και για υποβολή προτάσεων για την επίλυση τους. Εν ολίγοις στο πλαίσιο αυτό μπορεί να λάβουν χώρα δραστηριότητες με κινηματικό χαρακτήρα. Στο πλαίσιο λειτουργίας των Δημοτικών Οργάνων θεσμικά είναι περιορισμένη η συλλογική παρέμβαση των πολιτών, η οποία ουσιαστικά εξαντλείται σε ελέγχους νομιμότητας, μετά από άσκηση ενδικοφανών ή ενδίκων βοηθημάτων. 


Η, ΜΕ ΑΡΙΘΜΟ 1103/12.11.2019, ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΜΑΝΔΡΑΣ ΕΙΔΥΛΛΙΑΣ

Με την, με αριθμό 1103/12.11.2019, απόφασή του, ο Δήμαρχος Μάνδρας Ειδυλλίας, καθόρισε τις αρμοδιότητες των Προέδρων των Συμβουλίων των Κοινοτήτων. Η απόφαση αυτή, με την οποία ορίζονται συγκεκριμένες αρμοδιότητες, που μεταβιβάζονται, με την επίκληση των διατάξεων του άρθρου 84 του Ν. 3852/2010 (μεταβίβαση αρμοδιοτήτων), κατά την άποψή μου βάλλει κατά του διακριτού των θεσμικών ρόλων των Κοινοτικών και των Δημοτικών Οργάνων, πλήττει την αυτονομία των Κοινοτήτων ως πολιτικο-συμμετοχικού θεσμού και εν ολίγοις οδηγεί τα Κοινοτικά Όργανα σε υποβάθμιση. Συγκεκριμένα με την απόφαση αυτή:

α) Μεταβιβάζονται στο Πρόεδρο αρμοδιότητες, οι οποίες έχουν εκχωρηθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 83 του Ν.3852/2010 στο Συμβούλιο, στερώντας το από αυτές. Ειδικότερα μεταβιβάζονται στον Πρόεδρο αρμοδιότητες, που σχετίζονται με την μέριμνα : για την κατάσταση του οδικού δικτύου (άρθρο 1 της απόφασης), για την καθαριότητα των κοινοχρήστων χώρων (άρθρο 3 της απόφασης),  για τη λήψη μέτρων άμεσης αποκατάστασης, ζημιών επείγοντος χαρακτήρα, που αφορούν την υδροδότηση της Κοινότητας (άρθρο 6 της απόφασης), για τον δημοτικό φωτισμό (άρθρο 7 της απόφασης), για την ορθή λειτουργία των παιδικών χαρών (άρθρο 8 της απόφασης), για την εύρυθμη λειτουργία του κοιμητηρίου (άρθρο 9 της απόφασης), για την προώθηση του εθελοντισμού (άρθρο 10 της απόφασης),  για την καταγραφή των μέσων και του ανθρώπινου δυναμικού για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών (άρθρο 11 της απόφασης) , για την προστασία της δημοτικής περιουσίας (άρθρο 12 της απόφασης), για τη συμμετοχή στην διοίκηση κληροδοτημάτων (άρθρο 15 της απόφασης) και για την διαχείριση των αδέσποτων ζώων (άρθρο 17 της απόφασης).


β) Μεταβιβάζονται, μεταξύ άλλων, και  αρμοδιότητες αμιγώς διοικητικού – υπαλληλικού χαρακτήρα στον Πρόεδρο της Κοινότητας, που αφορούν την επίβλεψη  των υπαλλήλων του τεχνικού προσωπικού, των μηχανημάτων και εν γένει των υλικών, που διατίθενται για την Κοινότητα (άρθρο 2 της απόφασης), την αποτροπή δημιουργίας κάθε είδους χώρων παράνομης απόθεσης απορριμμάτων  και καταμήνυσης των υπαιτίων (άρθρο 4 της απόφασης), την εποπτεία τήρησης της υποχρέωσης καθαρισμού ακαλύπτων χώρων  και την εισήγηση για επιβολή σχετικών προστίμων (άρθρο 5 της απόφασης), την ευθύνη καθαρισμού των ακτών (άρθρο 18 της απόφασης), την αποκλειστική ευθύνη εύρυθμης λειτουργίας του κοινωνικού παντοπωλείου και κοινωνικού φαρμακείου (άρθρο 19 της απόφασης) και την υποβολή εγκλήσεων ή μηνυτήριων αναφορών κατά προσώπων, που τελούν αδικήματα κατά των συμφερόντων και λειτουργιών του Δήμου (άρθρο 20 της απόφασης). Περαιτέρω μεταβιβάζονται στον Πρόεδρο της Κοινότητας, αρμοδιότητες, που σχετίζονται με την διαχείριση της πάγιας προκαταβολής, την θεώρηση του γνήσιου της υπογραφής και της υπογραφής βεβαιώσεων και πιστοποιητικών (άρθρα 13, 14 και 16 της απόφασης).

Από μία απλή και μόνον ανάγνωση του περιεχομένου της, με αριθμό  1103/12.11.2019, απόφασης του Δημάρχου, προκύπτει αναντίρρητα, ότι η Δημοτική Αρχή, δια του Δημάρχου:

i) Αφαιρεί σημαντικές αρμοδιότητες, που ανήκουν κατά το νόμο στο Συμβούλιο της Κοινότητας και που σχετίζονται με σημαντικά θέματα της καθημερινότητας και τις μεταβιβάζει στο Πρόεδρο. Κατά τον τρόπο αυτό το μεν Συμβούλιο ως Κοινοτικό Όργανο ευρύτερης νομιμοποίησης και εκπροσώπησης αποψιλώνεται, ο δε Πρόεδρος, αν και κατά το νόμο ουσιαστικά εκτελεστικό όργανο, υπερ – ενισχύεται και μεταβάλλεται σε συγκεντρωτικό όργανο με ευρύτερες αρμοδιότητες.

ii) Ο Πρόεδρος, μεταβάλλεται από εκπροσωπευτικό και εκτελεστικό όργανο του Συμβουλίου της Κοινότητας, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 81 του Ν.3852/2010 σε εκτελεστικό-υπαλληλικό όργανο του Δήμου, που καλύπτει ελλείψεις διοικητικού προσωπικού ή διευθυντικού τεχνικού προσωπικού, αποκτώντας παράλληλα και αστυνομικά καθήκοντα.   

Με λίγα λόγια, με την απόφαση αυτή, ο Πρόεδρος της Κοινότητας αποκτά, σε βάρος του Κοινοτικού Συμβουλίου, θεσμικά χαρακτηριστικά τοπάρχη της Δημοτικής Αρχής, που θα λειτουργεί «υπερ αυτής και δι αυτήν» και λαμβανομένων υπόψη και των αστυνομικών καθηκόντων του θα λειτουργεί  και  ως πολιτικός στρατοχωροφύλακας (τουρκιστί jandarma). Κατά τον τρόπο αυτόν, ο αιρετός Πρόεδρος του Συμβουλίου της Κοινότητας, μεταβάλλεται από εκφραστή της βούλησης των κατοίκων της Κοινότητας, όπως αυτή διαμορφώνεται κατά τη λειτουργία των Συμβουλίου και της Συνέλευσης, σε τοπικό βλαχοδήμαρχο, που υπηρετεί και αναπαράγει την πολιτική μίας συγκεντρωτικής Δημοτικής Αρχής, που εχθρεύεται την ενδοδημοτική αποκέντρωση και την λαϊκή συμμετοχή.

Είναι καταφανής συνεπώς η πρόθεση της Δημοτική Αρχής για άσκηση υπερσυγκεντρωτικής εξουσίας και για το λόγο αυτόν επιχειρεί να ισοπεδώσει κάθε προσπάθεια για την ενίσχυση και την ανάπτυξη της τοπικής δημοκρατίας και αυτονομίας. Κατά τον τρόπο αυτόν οδηγείται σε πολιτικές, που απαξιώνουν και υποβαθμίζουν τις Κοινότητες. Όμως, να είναι βέβαιη, ότι τέτοιες πολιτικές θα μας βρουν αντιμέτωπους και αποφασισμένους να τις ανατρέψουμε.

Κοινότητα Ερυθρών 24.11.2019
Παναγιώτης Απ. Κουτσουλέλος
Μέλος Επιτροπής Διοικητικής Υποστήριξης 
Του Συμβουλίου της Κοινότητας Ερυθρών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ: 10 Ερωτήματα αναζητούν απαντήσεις

  Και ενώ βαίνουμε ολοταχώς προς τις δημοτικές εκλογές του Οκτωβρίου και οι υποψήφιοι δήμαρχοι με τις παρατάξεις, που έχουν συγκροτήσει έχου...