Δευτέρα 19 Απριλίου 2021

Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ


 

Με την διάταξη της παρ.8 του άρθρου 75 του Ν.3852/2010, όπως σήμερα ισχύει, ορίζεται επί λέξει ότι: «Στις συνεδριάσεις των επιτροπών, όταν συζητούνται θέματα που αφορούν κοινότητα ή κοινότητες του δήμου, προσκαλούνται υποχρεωτικά και οι πρόεδροι των συμβουλίων ή οι πρόεδροι των αντίστοιχων κοινοτήτων, οι οποίοι δικαιούνται να λαμβάνουν το λόγο.»

 

Ο νομοθέτης με την προαναφερόμενη διάταξη προβλέπει ως υποχρεωτική την πρόσκληση του Προέδρου της Κοινότητας κατά τις συνεδριάσεις είτε της Οικονομικής Επιτροπής, είτε της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, εφόσον συζητούνται θέματα, που σχετίζονται με την Κοινότητα. Καθίσταται σαφές, ότι για την πρόσκληση και συμμετοχή του Προέδρου της Κοινότητας στις συνεδριάσεις των προαναφερόμενων Επιτροπών απαιτείται να συντρέχει η ύπαρξη η σχέση ειδικής σχέσης του θέματος με την Κοινότητα σε αντιδιαστολή με την γενική σχέση θεμάτων προς το σύνολο ή μέρος της εδαφικής περιφέρειας του Δήμου[1]. Η ειδική σχέση συνεπώς ισοδυναμεί με την αποκλειστικότητα του θέματος, δηλαδή πρέπει να αφορά αποκλειστικά την συγκεκριμένη Κοινότητα. Ακόμη μάλιστα και εάν το θέμα αναφέρεται σε περισσότερες της μίας τοπικές ή δημοτικές κοινότητες η συμμετοχή του Προέδρου ορίζεται ειδικά ανά τοπική ή δημοτική κοινότητα και όχι στην γενική πλειοψηφία[2].

Ωστόσο, ο επιμερισμός των συνεπειών μίας απόφασης επί ενός θέματος ανά κοινότητα δεν αποτελεί κριτήριο για τον προσδιορισμό του ως ειδικό θέμα. Για παράδειγμα η επιβολή ενιαίων τελών καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού δεν αποτελεί ειδικό θέμα για κάθε μία επί μέρους κοινότητα. Όταν όμως διαφοροποιείται το τέλος καθαριότητας ή ηλεκτροφωτισμού ανά κοινότητα τότε για κάθε μία από αυτές το αντίστοιχο σκέλος της απόφασης είναι ειδικό θέμα και απαιτείται η συμμετοχή του οικείου Προέδρου στη συνεδρίαση επί του θέματος που αναφέρεται μόνο στην Κοινότητά του. Επί αυτού αποφάνθηκε και το Συμβούλιο Επικρατείας με την με αριθμό 2185/2012 Απόφαση του Ι. Τμήματος[3]

 

Η επιλογή της συμμετοχής του Προέδρου στις συνεδριάσεις των δημοτικών επιτροπών, υπό την προαναφερόμενη προϋπόθεση της ειδικής σχέσης, δεν καθιστά αυτόν ως de facto και ανά περίπτωση ισότιμο μέλος  των Επιτροπών, δεδομένου ότι η ισχύουσα νομοθεσία αφενός εν γένει δεν  επιθυμεί την αναγωγή ή την αναβάθμιση του εν λόγω Κοινοτικού Οργάνου σε δημοτικό σύμβουλο φορέα πολιτικής εντολής και αφετέρου εξαντλεί την συμμετοχή του στο δικαίωμα λήψης λόγου και όχι και στο δικαίωμα παροχής ψήφου για την λήψη απόφασης επί του συζητούμενο θέματος.

 

Το δικαίωμα λήψης λόγου, όπως αναφέρεται στην ως άνω διάταξη δεν ισοδυναμεί με την παροχή γνώμης προς τις Επιτροπές, δεδομένου ότι δεν προβλέπεται ούτε ο έγγραφος τύπος για τη διατύπωσή της, ούτε η αιτιολογία , που να την θεμελιώνει σύμφωνα με την διάταξη του άρθρου 20 παρ.1 του Ν.2690/1999 (Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας). Η ατελής και νομικά αδόκιμη αναφορά περί δικαιώματος λήψης λόγου, προσδίδει στον Πρόεδρο της Κοινότητας μία ιδιόμορφη αρμοδιότητα, η οποία άπτεται των διαβουλευτικών του καθηκόντων.

 

Με δεδομένο ότι για την άσκηση του δικαιώματος, το οποίο αποτελεί και αρμοδιότητα του Προέδρου της Κοινότητας, απαιτείται η συμμετοχή  αυτού στην συνεδρίαση των Επιτροπών κατά την συζήτηση θέματος με ειδική σχέση με την Κοινότητα, η μη πρόσκλησή του άγει σε ακυρότητα της απόφασης, που θα εκδοθεί επί του θέματος αυτού.

 

 

Κοινότητα Ερυθρών του Δήμου Μάνδρας Ειδυλλίας-Αττικής 20.04.2020

Παναγιώτης Απ. Κουτσουλέλος

Πρόεδρος της Επιτροπής Διοικητικής Υποστήριξης της Κοινότητας Ερυθρών

 



[1] Δημήτρη Κατσούλη  «Το δικαίωμα της ψήφου των Προέδρων των Δημοτικών και Τοπικών Κοινοτήτων στο Δημοτικό Συμβούλιο». http://tetradioaftodioikisis.blogspot.com/2015/12/blog-post_31.html

 

[2] Ο.π.

[3] Ο.π.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ: 10 Ερωτήματα αναζητούν απαντήσεις

  Και ενώ βαίνουμε ολοταχώς προς τις δημοτικές εκλογές του Οκτωβρίου και οι υποψήφιοι δήμαρχοι με τις παρατάξεις, που έχουν συγκροτήσει έχου...