Παρασκευή 4 Μαΐου 2018

Από τον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ στον ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ μία.....γόπα δρόμος.


Πριν από λίγες ημέρες δημοσιεύθηκε το σχέδιο νόμου, που αφορά μεταρρυθμίσεις του θεσμικού πλαισίου της τοπικής διοίκησης, όπως αυτή λειτουργεί στο πλαίσιο του γνωστού προγράμματος «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ». Η κυβέρνηση μάλιστα προκειμένου να δώσει έμφαση στο μεταρρυθμιστικό πνεύμα των σχετικών νομοθετικών αλλαγών, «βάφτισε» το σύνολο των προτεινόμενων μεταβολών ως πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ 1». 

Όμως, οι προτεινόμενες μεταβολές με το πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΈΝΗΣ 1», πρόκειται πράγματι να επιφέρουν πραγματικές αλλαγές στο ισχύον πρόγραμμα «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ», ειδικότερα ως προς την  ενδοδημοτική αποκέντρωση και την τοπική δημοκρατία;

Το ερώτημα αυτό θεωρείται εκ των πραγμάτων ουσιώδες και κρίσιμο δεδομένου, ότι μετά την εφαρμογή του προγράμματος «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» και την αναγκαστική συνένωση δήμων, προέκυψαν οι δημοτικές και οι τοπικές κοινότητες, τα όργανα των οποίων (συμβούλια), είχαν και έχουν μη αποφασιστικές αρμοδιότητες, πράγμα που οδηγούσε άμεσα στον περιορισμό της λαϊκής κυριαρχίας και στην παράλληλη διαμόρφωση ενός αυταρχικού δημαρχοκεντρικού μοντέλου τοπικής διοίκησης. Αποτέλεσμα της ήδη διαμορφωμένης κατάστασης αυτής, είναι, μεταξύ άλλων η αναπτυξιακή υποβάθμιση και ο κοινωνικός μαρασμός των, απομακρυσμένων από το διοικητικό κέντρο, δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα του προαναφερόμενου αποτελέσματος συνιστά για την περιφέρεια Αττικής η περίπτωση του Δήμου Μάνδρας Ειδυλλίας, όπου οι πρώην Ο.Τ.Α. Ερυθρών, Βιλίων και Οινόης, έχουν μεταβληθεί σε κοινότητες των οποίων οι τοπικές κοινωνίες βιώνουν, καθημερινά πλέον, συνθήκες λειτουργικής απορρύθμισης και αναπτυξιακής υποβάθμισης.

Πριν από ένα περίπου χρόνο,η κυβέρνηση διαπιστώνοντας τις αδυναμίες του καλλικρατικού μοντέλου, ανέθεσε σε επιτροπή σύνταξη πρότασης για την αναθεώρηση του καλλικρατικού μοντέλου τοπικής διοίκησης. Η επιτροπή συνέταξε και δημοσιοποίησε σχετικό πόρισμα, το οποίο, ως προς τη λειτουργία των δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων, προέβλεπε μεταξύ άλλων και τα εξής:

Α) Τα συμβούλια των κοινοτήτων θα είχαν όχι μόνο τις  συμβουλευτικές και γνωμοδοτικές αρμοδιότητες, που προέβλεπε ο «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ», αλλά και αποφασιστικές αρμοδιότητες  σε θέματα, που αφορούν, τη συντήρηση οδών και κοινοχρήστων χώρων, τη κυκλοφορία και τη συγκοινωνία, την περισυλλογή αδέσποτων ζώων και κυρίως την εκτέλεση νέων έργων στο πλαίσιο εφαρμογής του δημοτικού τεχνικού προγράμματος και του προϋπολογισμού, που θα καταρτίζονταν με βάση σχετικές αποφάσεις των συμβουλίων των κοινοτήτων.
Β) Όλες οι αρμοδιότητες της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, οι οποίες θα ασκούνταν σε επίπεδο κοινότητας , όπως λ.χ. λήψη αποφάσεων για θέματα καθορισμού χρήσεων γης, προστασίας περιβάλλοντος , εφαρμογή Γενικού Πολεοδομικού Σχεδιασμού κλπ , θα περιέρχονται στα συμβούλια των κοινοτήτων.
Γ) Τα συμβούλια των κοινοτήτων θα είχαν τη δυνατότητα να εκδίδουν και κανονιστικές πράξεις.
Δ) Ως όργανο κοινωνικού και διοικητικού ελέγχου προτεινόταν η Συνέλευση των Κατοίκων της κοινότητας.

Οι, με βάση το πόρισμα, προτάσεις της επιτροπής, ως προς την ενδοδημοτική αποκέντρωση, την διοικητική αναβάθμιση των συμβουλίων των κοινοτήτων και το θεσμικό ελεγκτικό ρόλο των συνελεύσεων των κατοίκων, προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (Κ.Ε.Δ.Ε.), όπου κυριαρχεί η βλαχοδημαρχιακή αντίληψη και κουλτούρα ως προς την άσκηση τοπικής διοίκησης. Ειδικότερα μάλιστα δήμαρχοι, διαβλέποντας ότι σε περίπτωση εφαρμογής των προτάσεων της επιτροπής θα κατέρρεε το καλλικρατικό δημαρχοκεντρικό σύστημα διοίκησης, έκαναν λόγο για «ακυβερνησία».

Τελικά, ένα χρόνο περίπου μετά, οι αντιδράσεις αυτές φαίνεται ότι «έπιασαν τόπο». Η κυβέρνηση, αδιαφορώντας για τις προτάσεις της επιτροπής, ως προς την ενδοδημοτική αποκέντρωση, κατάρτισε το νέο πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ», παρέχοντας ουσιαστικά μόνο συμβουλευτικές και γνωμοδοτικές αρμοδιότητες στα συμβούλια των κοινοτήτων. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι με τις διατάξεις άρθρου 84 του σχεδίου νόμου, με μηδαμινές έως και ελάχιστες, διάφορες, επαναλαμβάνονται οι διατάξεις του άρθρου 83 του Ν.3852/2010 («ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ»).

Κατά τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση «λησμονώντας» τις προγραμματικές της θέσεις για  την ενδοδημοτική αποκέντρωση και τη συμμετοχική δημοκρατία ως έκφραση της λαϊκής κυριαρχίας, παραδίδει ως βορά τις δημοτικές και τοπικές κοινότητες στο αυταρχικό δημαρχοκεντρικό σύστημα, εγκαταλείποντας τις στο έλεος της πλήρους διοικητικής απορρύθμισης και του κοινωνικού μαρασμού. 

Και εφόσον Κ.Ε.Δ.Ε. και κυβέρνηση έλυσαν το ζήτημα της διοικητικής μεταρρύθμισης σε βάρος της λαϊκής κυριαρχίας και της δημοκρατίας, μπορούν πλέον ανενόχλητες να ερίζουν για το εκλογικό σύστημα και για τα «αποτελεσματικά συστήματα τοπικής διακυβέρνησης».

Κατά τα λοιπά εμείς, που εξακολουθούμε να ζούμε στις απομακρυσμένες δημοτικές και τοπικές κοινότητες, θα «απολαμβάνουμε» την υποβάθμιση, έχοντας «διακοσμητικά» διοικητικά χειραγωγούμενα συμβούλια και προέδρους τους, που θα «βουλιάζουν» στην θεσμική τους ανυπαρξία. Εμείς λοιπόν που εξακολουθούμε να ζούμε στις απομακρυσμένες δημοτικές και τοπικές κοινότητες, το μόνο που έχουμε να πούμε στην κυβέρνηση και στην Κ.Ε.Δ.Ε. είναι ότι, παρά τα όσα κατά καιρούς διατυμπανίζουν, τελικά η απόσταση μεταξύ του «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ» και του «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ» είναι μία γόπα δρόμος………

Κριεκούκι 5η Μαΐου 2018
Παναγιώτης Απ. Κουτσουλέλος
Δημότης Μάνδρας Ειδυλλλιας











Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ: 10 Ερωτήματα αναζητούν απαντήσεις

  Και ενώ βαίνουμε ολοταχώς προς τις δημοτικές εκλογές του Οκτωβρίου και οι υποψήφιοι δήμαρχοι με τις παρατάξεις, που έχουν συγκροτήσει έχου...