Τρίτη 21 Αυγούστου 2018

Περί έργων και διαχειριστικής ανεπάρκειας το ανάγνωσμα



Αφορμή για το σημερινό μου σημείωμά αποτελεί επιστολή συντάκτη με τα  στοιχεία “Ε.Κ.”, που αναρτήθηκε στην σελίδα του τοπικού ηλεκτρονικού ιστοχώρου “newspull”, με ημερομηνία 19.08.2018. Με την επιστολή του αυτή, ο αγνώστων λοιπών στοιχείων, συντάκτης της, αφού εκθειάζει τη Δημοτική μας Αρχή, για την εκτέλεση μικροέργων, που αφορούν τοποθέτηση παγκακιών και ντουζιέρας στην παραλία του Πόρτο Γερμένο, στην συνέχεια κατακεραυνώνει τους όποιους πικρόχολους επικριτές των έργων αυτών ως μικρόψυχους. 

Ουδείς βέβαια αμφισβητεί την κοινωνική αξία και χρησιμότητα των προαναφερόμενων μικροέργων, που παρεμπιπτόντως κατασκευάστηκαν σε μία περιοχή, που θεριεύει η καταπάτηση δημοσίων δασικών εκτάσεων, αρχαιολογικών χώρων και αιγιαλού ως προς την οποία (καταπάτηση) ουδέν ενδιαφέρον καταπολέμησης της έχει να επιδείξει η Δημοτική μας Αρχή. Ωστόσο η τοποθέτηση των παγκακιών και η εγκατάσταση της κρουαζιέρας αποτελούν τα μόνα ή τα  αντίστοιχης κλίμακας έργα, που μπορεί να εκτελεί ο Δήμος Μάνδρας Ειδυλλίας. Οποιασδήποτε άλλης κατηγορίας και κλίμακας έργα ο Δήμος αδυνατεί να εκτελέσει, δεδομένου ότι τελεί σε διαχειριστική ανεπάρκεια, η οποία κυρίαρχα εκδηλώνεται στον τομέα της διοίκησης και εποπτείας δημοτικών έργων.

Η εν λόγω διαχειριστική ανεπάρκεια έχει προ πολλού ομολογηθεί από την δημοτική τεχνική υπηρεσία και συγκεκριμένα από το έτος 2015, όταν η εν λόγω υπηρεσία δήλωνε ανικανότητα ως προς την ανάληψη διοικητικής ευθύνης σχετικά με την  εκτέλεση των εργασιών επισκευής του κτιριακού συγκροτήματος του Γυμνασίου των Ερυθρών.

Ωστόσο όσο και αν η ομολογία θεωρείται ακόμη από πολλούς βασίλισσα των αποδείξεων, εγώ δεν προτίθεμαι να περιοριστώ σ’ αυτήν. Προκειμένου να θεμελιώσω την βασιμότητα της άποψής μου περί διαχειριστικής ανεπάρκειας του Δήμου μας θα αναφερθώ επιπροσθέτως ενδεικτικά σε τρείς (3) περιπτώσεις, που ενισχύουν καθοριστικά τη θέση μου.

ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΡΩΤΗ: Στις 20.09.2016 διεξάγεται διαγωνισμός για την ανάθεση εκτέλεσης των εργασιών, που αφορούν την «ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΟΙΚΙΣΜΟΥ ΠΑΝΟΡΑΜΑΤΟΣ ΔΗΜΟΥ ΜΑΝΔΡΑΣ-ΕΙΔΥΛΛΙΑΣ» με προϋπολογισμό 1.746.600,00 ευρώ. Το εν λόγω έργο εκτελείται στα πλαίσια προγραμματικής σύμβασης με την Περιφέρεια Αττικής η οποία και το χρηματοδοτεί εξ ολοκλήρου . Στη συνέχεια αναδεικνύεται ανάδοχος εργοληπτική επιχείρηση, η οποία και ξεκινά την εκτέλεση των προβλεπόμενων εργασιών. Όμως η εξέλιξη και ολοκλήρωση του έργου παρακωλύεται επειδή η εργοληπτική επιχείρηση αδυνατεί να εισπράξει τις τμηματικές καταβολές του οικονομικού ανταλλάγματος (πιστοποιήσεις). Η αδυναμία αυτή εγκειται αποκλειστικά στο γεγονός ότι ο Δήμος Μάνδρας Ειδυλλίας δεν μπορεί να εξασφαλίσει πιστοποιητικό ασφαλιστικής ενημερότητας, επειδή είναι οφειλέτης ασφαλιστικών οργανισμών (!!!!).

ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΔΕΥΤΕΡΗ: Σε εκτέλεση προγραμματικής σύμβασης ο Δήμος Μάνδρας Ειδυλλίας χρηματοδοτείται από την Περιφέρεια Αττικής με το ποσό των ευρώ 4.350.000, προκειμένου να αποκαταστήσει τις ζημιές, που προκλήθηκαν στα οδοστρώματα των οδών και στα πεζοδρόμια  της πόλης της Μλανδρας, από το πλημμυρικό φαινόμενο της 15ης Νοεμβρίου 2017. Λόγω της συνδρομής  κατεπείγουσας εκτέλεσης του έργου, ο Δήμος επέλεξε τη διαδικασία, η οποία ορίζεται με βάση τις διατάξεις του εδαφίου β της παρ.2, του άρθρου 32 του Ν.4412/2016 “Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Υπηρεσιών και Προμηθειών”. Με τις διατάξεις αυτές ο Δήμος μπορούσε να καλέσει περιορισμένο αριθμό ενδιαφερομένων εργοληπτικών επιχειρήσεων, αρκεί να μη θιγόταν ο ελεύθερος ανταγωνισμός. Ο Δήμος προσκάλεσε τέσσερις εργοληπτικές επιχειρήσεις, από τις οποίες οι δύο  υπέβαλαν ελλιπή φάκελλο συμμετοχής, η τρίτη δεν υπέβαλε οικονομική προσφορά και η τέταρτη υπέβαλε οικονομική προσφορά υπό τη συμμετοχή της σε κοινοπρακτικό σχήμα, το οποίο όμως δεν είχε προσκληθεί κατά τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης (!!!!!). Θεωρώντας ότι κατά τον τρόπο αυτόν παραβιάστηκαν οι διατάξεις του Ν.4412/2016 και φαλκιδεύτηκε η διαγωνιστική διαδικασία, δημοτικοί σύμβουλοι της μειοψηφίας προσέφυγαν, με έγγραφη αναφορά τους, προς την Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Αθηνών, τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και το αρμόδιο όργανο παρακολούθησης της προγραμματικής σύμβασης.

ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΡΙΤΗ: Στις 06.06.2018, ο υπουργός Εσωτερικών,  ανταποκρινόμενος  στα αιτήματα των κατοίκων του Αλεποχωρίου, ενέκρινε την επιχορήγηση ποσού ύψους 170.000 ευρώ στο Δήμο Μάνδρας Ειδυλλίας  αποκλειστικά για την υλοποίηση των απαραίτητων έργων υποδομής, με σκοπό την εξ ολοκλήρου κάλυψη των αναγκών ύδρευσης της περιοχής. Στις 20.07.2018 η Οικονομική Επιτροπή με σχετική της απόφαση καθορίζει τον τρόπο εκτέλεσης της σύμβασης «Παροχή Υπηρεσιών Επεξεργασίας Νερού στο Δήμο Μάνδρας – Ειδυλλίας (Αφαλάτωση) για τις ανάγκες του Αλεποχωρίου» λόγω της κατεπείγουσας ανάγκης. Ακολουθούν αποφάσεις του ιδίου οργάνου, που αφορούν την δέσμευση πίστωσης ποσού 170.000 ευρώ, την έγκριση της μελέτης και των τεχνικών προδιαγραφών και στη συνέχεια ακολουθεί η διαδικασία ανάδειξης προσωρινού και οριστικού αναδόχου. Στις 08.08.2018 και ενώ αναμένεται η έκδοση απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής για την κατακύρωση του διαγωνισμού κοινοποιείται η, με αριθμό Α354/2018, απόφαση της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών, με την οποία αναστέλλεται η σχετική διαδικασία, μέχρι την εκδίκαση αίτησης ασφαλιστικών μέτρων, που έχει καταθέσει διαγωνιζόμενος επικαλούμενος παράβαση των κείμενων διατάξεων για ανάθεση έργων, υπηρεσιών και προμηθειών.

Είναι προφανές ότι με βάση τα όσα προεκτίθενται ο Δήμος Μάνδρας Ειδυλλίας τελεί σε κατάσταση διαχειριστικής ανεπάρκειας, που αντικατροπτίζεται κυρίως στον τομέα εκτέλεσης δημοτικών έργων υψίστης μάλιστα κοινωνικής σημασίας, όπως αυτά που προαναφέρονται. Παρά το ότι ο Δήμος Μάνδρας Ειδυλλίας χρηματοδοτείται από την Περιφέρεια για την εκτέλεση δημοτικών έργων στα πλαίσια υλοποίησης  προγραμματικών συμβάσεων και ως εκ τούτου δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα επιβάρυνσης του προϋπολογισμού του, εν τούτοις αδυνατεί να διαχειριστεί τα έργα αυτά. Η αδυναμία αυτή εκδηλώνεται είτε κατά την διαδικασία ανάδειξης αναδόχων εργοληπτικών επιχειρήσεων με τη παράβαση διατάξεων που αφορούν την εκτέλεση έργων, υπηρεσιών και προμηθειών και την διαφύλαξη του ελεύθερου ανταγωνισμού, είτε κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των εργασιών με την αδυναμία ανταπόκρισης του στις συμβατικές του υποχρεώσεις. Σε κάθε περίπτωση η αδυναμία αυτή προκαλεί κοινωνικά ζημιογόνες παρακωλύσεις και καθυστερήσεις σε έργα μείζονος αναπτυξιακής σημασίας για τον τόπο μας.

Κριεκούκι 21η Αυγούστου 2018
Παναγιώτης Απ. Κουτσουλέλος
Δημότης Μάνδρας Ειδυλλίας



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ: 10 Ερωτήματα αναζητούν απαντήσεις

  Και ενώ βαίνουμε ολοταχώς προς τις δημοτικές εκλογές του Οκτωβρίου και οι υποψήφιοι δήμαρχοι με τις παρατάξεις, που έχουν συγκροτήσει έχου...