Κυριακή 1 Απριλίου 2018

ΔΗΜΟΣ ΜΑΝΔΡΑΣ ΕΙΔΥΛΛΙΑΣ: Η Ευγονική των Βλαχοδημάρχων



ΚΑΠΟΙΟΙ ΧΡΗΣΙΜΟΙ ΟΡΙΣΜΟΙ
Θεωρώ κατ΄αρχήν σκόπιμο για την κατανόηση του παρόντος σημειώματός να παραθέσω κάποιους χρήσιμους ορισμούς, που πιστεύω ότι θα συμβάλλουν καθοριστικά στην κατανόηση των γραφομένων μου.

Ευγονική : Σύμφωνα με το λεξικό Μπαμπινιώτη θεωρείται ο επιστημονικός κλάδος, που έχει ως αντικείμενο τους τρόπους βελτίωσης του ανθρώπινου γένους, κυρίως σε σωματικό επίπεδο, με την εφαρμογή των νόμων της γενετικής και της κληρονομικότητας.

Βλαχοδήμαρχος: Θεωρείται ο  αιρετός ηγέτης, ο οποίος χωρίς να δεν διαθέτει συνεκτικό προγραμματικό λόγο, κατορθώνει να αναρριχάται στις κορυφές της τοπικής διοίκησης παρέχοντας πλουσιοπάροχα υποσχέσεις ικανοποίησης αναρίθμητων ατομικών αιτημάτων. Περαιτέρω ενδεικτικώς αναφερόμενα χαρακτηριστικά του βλαχοδημάρχου είναι η αποστροφή του για κάθε τι, που σχετίζεται με συλλογικές διαδικασίες συμμετοχής των πολιτών στα κέντρα λήψης αποφάσεων, που τους αφορούν, η χαλαρή τήρηση κανόνων λογοδοσίας, η έλλειψη, κάθε μορφής και περιεχομένου, πρότασης εναλλακτικού μοντέλου τοπικής ανάπτυξης  και η ουσιαστική υποταγή του στα κελεύσματα της κεντρικής εξουσίας.

ΩΔΙΝΕΝ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ ΚΑΙ ΕΤΕΚΕΝ ΔΗΜΟΝ ΜΑΝΔΡΑΣ ΕΙΔΥΛΛΙΑΣ
Σωτήριον έτος 2010: Ψηφίζεται και τίθεται σε ισχύ ο νόμος 3852/2010, δηλαδή το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας  της τοπικής και περιφερειακής διοίκησης, που είναι σε όλους μας γνωστό ως «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ». Μεταξύ πολλών άλλων διοικητικών τερατουργημάτων, που δημιουργούνται σε εθνικό-γεωγραφικό επίπεδο, είναι και αυτό του Δήμου Μάνδρας Ειδυλλίας. Το εν λόγω τερατούργημα, καρπός όπως ισχυρίζονται κάποιοι «κακόβολοι» συμπολίτες μας πολιτικής συναλλαγής και όχι της αναγκαιότητας διοικητικής αναδιάρθρωσης, (συν)αποτελείται κατά τη σύστασή του, από τρείς Δημοτικές Κοινότητες (Μάνδρα, Ερυθρές και Βίλια) και  μία Τοπική Κοινότητα (Οινόη), καλύπτει μία τεράστια έκταση 426,197 τετραγωνικών χιλιομέτρων, όπου βρίσκονται διάσπαρτοι 23 οικισμοί, ενώ ο πληθυσμός του, κατά την απογραφή του 2011, ανέρχεται σε 17.855 κατοίκους.

Από την πρώτη στιγμή της ίδρυσης και λειτουργίας του Δήμου μας, τίθεται ευθέως το ζήτημα του τρόπου αποτελεσματικής διοίκησής του, λαμβανομένων υπόψη κυρίως της πληθυσμιακής διασποράς και της γεωμορφολογικής ιδιομορφίας του. Το Καλλικρατικό μοντέλο ουδόλως μπορεί να προσφέρει στην αποτελεσματική διοίκηση του Δήμου, δεδομένου ότι διαθέτει ελάχιστες προβλέψεις ως προς την ουσιαστική ενδοδημοτική αποκέντρωση, ενώ παράλληλα λειτουργεί ενισχυτικά ως προς τις εξουσίες του εκάστοτε Δημάρχου. Για το λόγο αυτό εύλογα και δίκαια το καλλικρατικό μοντέλο, όχι μόνο στην περίπτωση του Δήμου Μάνδρας Ειδυλλίας. αλλά και ευρύτερα, επικρίθηκε ως αντιδημοκρατικό και δημαρχοκεντρικό.

Η ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΒΛΑΧΟΔΗΜΑΡΧΙΑΚΗΣ ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ.
Η εφαρμογή του  «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ», παρά τα όσα ισχυρίζονταν οι εισηγητές και υποστηρικτές του, αντί να συμβάλλει στην επιδιωκόμενη εκσυγχρονιστική αναδιάρθρωση της τοπικής διοίκησης, ουσιαστικά, λόγω του δημαρχοκεντρικού μοντέλου που προωθούσε, οδήγησε, μεταξύ άλλων, στο αντίθετο οπισθοδρομικό αποτέλεσμα: Στην εφαρμογή, ενίσχυση και στην προώθηση της βλαχοδημαρχιακής αντίληψης. Το φαινόμενο αυτό στο Δήμο Μάνδρας Ειδυλλίας, εκδηλώνεται κατά χρονολογικές περιόδους ως ακολούθως:

α) Χρονική περίοδος από 2011 έως και 2014: Πρόκειται για τη χρονική περίοδο, που στη θέση της δημοτικής αρχής βρίσκεται η δημοτική παράταξη του κ. Γ. Δρίκου, ενώ στις θέσεις της μείζονος και ελάσσονος αντιπολίτευσης, βρίσκονται οι παρατάξεις της κ. Ι. Κριεκούκη και του κ. Α. Πανωλιάσκου, αντιστοίχως. Παρά το ότι ο Δήμος βρίσκεται απέναντι σε σοβαρά ζητήματα, που καλείται να αντιμετωπίσει, όπως η εφαρμογή του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αττικής, της νέας Χωροταξικής και Δασικής Νομοθεσίας και πολλά άλλα, ωστόσο δεν ασχολείται παρά επιδερμικά με αυτά. Η πολιτική της δημοτικής αρχής, που δεν διαθέτει τον στοιχειώδη προγραμματικό, και συνυφασμένο με τις τοπικές ανάγκες, λόγο ανάπτυξης, περιορίζεται σε «δράσεις» ικανοποίησης αθρόων ατομικών αιτημάτων ( είναι χαρακτηριστικές οι ατελείωτες «ουρές» στο γραφείο αναμονής του Δημάρχου) και σε δημόσιες σχέσεις επιπέδου «κοπής της πίτας». Παράλληλα, με ευθύνη της Δημοτικής Αρχής, το Δημοτικό Συμβούλιο περιορίζεται σε διεκπεραιωτικούς ρόλους, ενώ έχει καταλυθεί κάθε λειτουργία των θεσμών της ενδοδημοτικής αποκέντρωσης (Συμβούλια Δημοτικών και Τοπικών Κοινοτήτων).

β) Χρονική περίοδος από 2015 έως και σήμερα:   Πρόκειται για τη χρονική περίοδο, που στη θέση της δημοτικής αρχής βρίσκεται η δημοτική παράταξη της κ. Ι. Κριεκούκη, ενώ στις θέσεις της μείζονος και ελάσσονος αντιπολίτευσης, βρίσκονται οι παρατάξεις του κ. Γ. Δρίκου και του κ. Α. Πανωλιάσκου, αντιστοίχως. Κατά την χρονική αυτή περίοδο, όχι μόνον δεν εξαλείφεται το βλαχοδημαρχιακό μοντέλο, αλλά «αναβαθμίζεται» ποιοτικά. Η σημερινή Δημοτική Αρχή, όχι μόνον επαναλαμβάνει τα χαρακτηριστικά της προηγούμενης περιόδου, αλλά δημιουργεί και νέα. Ετσι, μεταξύ άλλων,  : αδιαφορεί πλήρως για το μέλλον των εργαζομένων στο Δήμο, λαμβάνοντας υπόψη ως κριτήριο το γεγονός ότι δεν ανήκουν στην πολιτική της πελατεία, προσπαθεί να ελέγξει τους συλλογικούς φορείς, μέσω παραχωρήσεων κοινοχρήστων και δημόσιων χώρων, πλήττοντας την αρχή της συλλογικής αυτονομίας, μετατρέπεται, κυρίως κατά του θερινούς μήνες, σε τουριστικό γραφείο οργανώνοντας εκδρομές σε νησιά και παραθαλάσσιες περιοχές «προς τέρψιν» των δημοτών, και υποκαθιστά  την ανάγκη για διατήρηση της λαικής παράδοσης, με πανηγυρτζήδικες εκδηλώσεις.

Τοσο η προηγούμενη, όσο και η σημερινή δημοτική αρχή, κρίνοντας από την πολιτική τους λειτουργία, έχουν συμβάλλει καθοριστικά, όχι μόνον στην διαμόρφωση, αλλά και στην αναπαραγωγή ενός βλαχοδημαρχιακού μοντέλου τοπικής διοίκησης, που είναι εκ των πραγμάτων αδύνατον να ασχοληθεί με μείζονος χαρακτήρα προβλήματα του τόπου μας. Στην αναπαραγωγή, αν όχι στη ενδυνάμωση του μοντέλου αυτού, συμβάλει και η παράταξη της ελάσσονος μειοψηφίας του κ. Α. Πανωλιάσκου. Η συμβολή αυτή, δεν σχετίζεται βέβαια με της συμμετοχή της παράταξης  αυτής στην δημιουργία των φαινομένων και χαρακτηριστικών, που ενδεικτικά προαναφέρουμε, αλλά σχετίζεται, με την παντελή έλλειψη εκ μέρους της δομικής αντιπολίτευσης και άρθρωσης ενός πειστικού εναλλακτικού λόγου. Όταν δεν ασκείς δομική αντιπολίτευση, τόσο στα θεσμικά όργανα, όσο και μέσα στις τοπικές κοινωνίες, και περιορίζεις την επιχειρηματολογία σου στο ισχυρισμό ότι «εμείς είμαστε καλύτερα παιδιά από τους άλλους», τότε μάλλον δεν ενδιαφέρεσαι για την ανατροπή του βλαχοδημαρχιακού μοντέλου, αλλά μάλλον για την αναπαραγωγή του «υπό βελτιωμένες υποκειμενικές προυποθέσεις και συνθήκες».


Η ΕΥΓΟΝΙΚΗ ΤΟΥ ΒΛΑΔΗΜΑΡΧΙΑΚΟΥ ΤΟΠΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ.
Με βάση τα όσα προαναφέρονται, αν δεν αποδεικνύεται, σίγουρα προκύπτει ότι στον Δήμο Μάνδρας Ειδυλλίας, έχει εδραιωθεί ένα βλαχοδημαρχιακό σύστημα εξουσίας, που μάλιστα εμφανίζει τάσεις ποιοτικής αναπαραγωγής. Και όχι μόνον αυτό. Τα εν λόγω σύστημα έχει φροντίσει και για τη αυτοπροστασία του. Εχουμε φθάσει στο σημείο σήμερα, να μην αποτολμά ουδείς να προβάλλει τη συμμετοχή του στα δημοτικά δρώμενα, ενόψει μάλιστα και των επερχόμενων δημοτικών εκλογών, χωρίς να προβάλλει παράλληλα και λίστες με ατομικά ταξίματα και χωρίς να διαφημίζει τις δυνατότητες ικανοποίησής τους. Οποιοσδήποτε άλλος, αποτολμήσει να προβάλλει στο τοπικό πολιτικό προσκήνιο, αρθρώνοντας ένα διαφορετικό πολιτικό λόγο με προγραμματικά αναπτυξιακά χαρακτηριστικά, απορρίπτεται με την ρετσινιά είτε του «γραφικού», είτε του «ανερμάτιστου», είτε του «ονειροπόλου». Η απόρριψη αυτή, δεν συνιστά παρά εκδήλωση της ευγονικής του βλαχοδημαρχιακού τοπικού συστήματος εξουσίας, η οποία φροντίζει για την κληρονομική διαιώνιση των χαρακτηριστικών του, χωρίς να θίγεται η υπόστασή του.


Η ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ ΜΑΣ.
Παρά ταύτα το βλαχοδημαρχιακό τοπικό πολιτικό σύστημα,  έχει φθάσει στα όρια του και η εξακολούθηση της διατήρησής του βλάπτει πολλαπλώς τα συμφέροντα των δημοτών και του τόπου μας. Η καταστροφική πλημμύρα της 15ης Νοεμβρίου 2017 και κυρίως οι συνέπειες που προκλήθηκαν από το φαινόμενο αυτό, το δήθεν ξαφνικό «φύτρωμα» του ιχθυοτροφείου στο Πόρο Γερμενό, η ακατάπαυστη διαδικασία εγκατάστασης αιολικών πάρκων σε βάρος του δασικού μας δημόσιου πλούτου, η διαρκής υποβάθμιση του συνόλου των Κοινοτήτων του Δήμου και η προοπτική να γίνει η εδαφική μας περιφέρεια ένας απέραντος σκουπιδότοπος, αποτελούν ενδεικτικά τις συνέπειες της αρνητικής λειτουργίας του μοντέλου αυτού. Ενός μοντέλου, που το ενδιαφέρον του επικεντρώνεται στην ατομική επίλυση προβλημάτων και στις πανηγυρτζήδικες δημόσιες σχέσεις, και που επιδεικνύει προκλητική αδιαφορία για τα ουσιώδη τοπικά προβλήματα. Ενός μοντέλου, του οποίου η διατήρηση και αναπαραγωγή έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το κοινό και δημόσιο συμφέρον και ως εκ τούτου επιβάλλεται η ανατροπή του ως εκδήλωση στοιχειώδους υποχρέωσής μας απέναντι σε εμάς τους ίδιους και στο μέλλον αυτού του τόπου, στα παιδιά μας……………..


Κριεκούκι 1η Απριλίου 2018
Παναγιώτης Κουτσουλέλος
Δημότης Μάνδρας Ειδυλλίας             



   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ: 10 Ερωτήματα αναζητούν απαντήσεις

  Και ενώ βαίνουμε ολοταχώς προς τις δημοτικές εκλογές του Οκτωβρίου και οι υποψήφιοι δήμαρχοι με τις παρατάξεις, που έχουν συγκροτήσει έχου...