Παρασκευή 3 Αυγούστου 2018

Ήρθε η ώρα της θεσμικής εκπροσώπησης των Οικισμών

Ο Δήμος Μάνδρας Ειδυλλίας, της Περιφερειακής Ενότητας Δυτικής Αττικής, της Περιφέρειας Αττικής, ως Ο.Τ.Α., συστάθηκε σε εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 3852/2010, δηλαδή σε εφαρμογή του Προγράμματος Καλλικράτη, μετά από αναγκαστική συνένωση των προϋπαρχόντων Δήμων Μάνδρας, Ερυθρών και Βιλίων καθώς και της Κοινότητας Οινόης. Η έκταση του Δήμου ανέρχεται σε 426,197 τετραγωνικά χιλιόμετρα και ο πληθυσμός του, σύμφωνα με την απογραφή του έτους 2011, σε 17.885 κατοίκους. Ο Δήμος αποτελείται σήμερα από δύο (2) Δημοτικές Κοινότητες (Μάνδρας και Ερυθρών)  και από  δύο (2) Τοπικές Κοινότητες  (Βιλίων και Οινόης), ενώ παράλληλα εντός των Κοινοτήτων αυτών (πλην των Ερυθρών) υφίστανται εικοσιτρείς (23) οικισμοί).

Από την ανάγνωση και μόνον των προαναφερόμενων στοιχείων εύλογα προκύπτουν ερωτηματικά και προβληματισμοί σχετικά με τον τρόπο, τη μορφή και το περιεχόμενο διοίκησής του Δήμου Μάνδρας Ειδυλλίας,  ειδικότερα μάλιστα αν  λάβουμε υπόψη μας το αχανές της έκτασής του και την πανσπερμία των οικιστικών περιοχών. 

Μέχρι και σήμερα η εφαρμογή του προγράμματος Καλλικράτη, έχει αναδείξει ένα δημαρχοκεντρικό μοντέλο, από το οποίο απουσιάζει το στοιχείο της ενδοδημοτικής αποκέντρωσης και της διοικητικής αποτελεσματικότητας. Τα Συμβούλια των Κοινοτήτων τελούν σε πλήρη αδυναμία λειτουργίας, δεν ασκούν ούτε καν το συμβουλευτικό ή γνωμοδοτικό τους έργο, ενώ σε πολλές περιπτώσεις εμφανίζονται να δρουν ως εξαρτήματα ή ως υποχείρια της εκάστοτε δημοτικής αρχής. Τούτο έχει ως κύριο αποτέλεσμα ο δημότης, είτε αυτός κατοικεί στις Κοινότητες, είτε στους Οικισμούς, να μη διαθέτει καμία ουσιαστική δυνατότητα συμμετοχής στα κέντρα λήψης των αποφάσεων, που τον αφορούν  και κατά τον τρόπο αυτόν να πλήττεται η Τοπική Δημοκρατία.

Μετά την φονική και  καταστροφική πλημμύρα της 15ης Νοεμβρίου 2017, το δημαρχοκεντρικό μοντέλο τοπικής διοίκησης του Δήμου Μάνδρας Ειδυλλίας, πέραν των φαινομένων συγκεντρωτικής λειτουργίας, εμφανίζει επιπλέον και συμπτώματα διοικητικής κατάρρευσης και αποσύνθεσης. Για αποδείξω τον ισχυρισμό μου αυτόν αρκεί να αναφερθώ στο περιεχόμενο του, με αριθμό πρωτ. 12337/24.07.2018, εγγράφου των Αντιδημάρχων Πολιτικής Προστασίας προς τους Προέδρους των Συλλόγων των Οικισμών, όπου ουσιαστικά ομολογείται η ανικανότητα του Δήμου να υλοποιήσει το όποιο σχέδιο πολιτικής προστασίας για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών.

Η κατάρρευση του δημαρχοκεντρικού μοντέλου και η συνακόλουθη διοικητική αποσύνθεση της του Δήμου μας πλήττει ουσιαστικά κοινωνικά και ατομικά δικαιώματα των πολιτών, δεδομένου ότι η υφιστάμενη τοπική διοίκηση αδυνατεί να διαχειριστεί ζητήματα υψίστης σημασίας, που σχετίζονται με την ανθρώπινη και αξιοπρεπή διαβίωση, όπως λ.χ το δικαίωμα στην ύδρευση, το δικαίωμα πρόσβασης στην εκπαίδευση, το δικαίωμα στην ασφαλή εγκατάσταση (πολιτική προστασία) κ.λ.π..

Για την αποτροπή της προαναφερόμενης παθολογικής πλέον συμπτωματολογίας και των συνεπειών της, επιβάλλεται, εκ των πραγμάτων πλέον, η ριζική αλλαγή του μοντέλου διοίκησης και η υποκατάσταση της υφιστάμενης συγκεντρωτικής λειτουργίας από μορφή ή μορφές αποκεντρωμένης διοίκησης με παράλληλη ενίσχυση της Τοπικής Δημοκρατίας.

Στην κατεύθυνση αυτή μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά η ενίσχυση της ενδοδημοτικής αποκέντρωσης με την αξιοποίηση του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου, όπως αυτό πλέον έχει διαμορφωθεί με την θέση σε ισχύ του Ν. 4555/2018 «Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης – Εμβάθυνση της Συμμετοχής  - Βελτίωση της οικονομικής και αναπτυξιακής λειτουργίας των Ο.Τ.Α. [Πρόγραμμα ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι]». Η αξιοποίηση του εν λόγω θεσμικού πλαισίου ( με το οποίο, οφείλω να καταθέσω, ότι εγώ προσωπικά διαφωνώ, για λόγους αρχών, στους οποίους έχω αναφερθεί σε άλλα κείμενά μου στην σελίδα αυτή) σε συνδυασμό με το προϋπάρχον πρόγραμμα «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ», παρέχει τις  εξής δυνατότητες:

1.- Ως προς τις υφιστάμενες Κοινότητες.

α) Να μεταβιβαστούν  περαιτέρω αρμοδιότητες στα Συμβούλια των Κοινοτήτων από το Δημοτικό Συμβούλιο ιδιαίτερα σε θέματα που αφορούν την κατάρτιση του Δημοτικού Προϋπολογισμού και του Τεχνικού  προγράμματος (άρθρο 86 του Ν. 4555/2018).

β) Να αναβαθμισθεί και να γίνει κυρίαρχος ο ρόλος της Συνέλευσης των Κατοίκων της Κοινότητας με τη δυνατότητα λήψης αποφάσεων, που θα είναι δεσμευτικές για το Δημοτικό Συμβούλιο  (άρθρο 87 του Ν. 4555/2018).


2.- Ως προς τη συγκρότηση και λειτουργία νέων Κοινοτήτων.

α) Να ιδρυθούν, με πρωτοβουλία των κατοίκων, νέες Κοινότητες σε εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 287 παρ. 6 του Ν. 3852/2010, σύμφωνα με την οποία « Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης  και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και γνώμη του οικείου δημοτικού συμβουλίου, μπορεί οικισμός, που έχει απογραφεί ως αυτοτελής να αποτελέσει τοπική ή δημοτική κοινότητα».

β) Να δημιουργηθούν οι κατάλληλες υλικές και νομικές προϋποθέσεις για να αποκτήσουν και άλλοι οικισμοί - πέραν αυτών που πληρούν τα προαναφερόμενα κριτήρια – τη δυνατότητα  να αποτελέσουν στο μέλλον Κοινότητες.


Με λίγα και πιο απλά λόγια για το Δήμο Μάνδρας Ειδυλλίας, απαιτείται για τις μεν υφιστάμενες Κοινότητες ενίσχυση των αρμοδιοτήτων τους και λειτουργική τους αναβάθμιση στο πλαίσιο της άμεσης δημοκρατίας, για τους δε Οικισμούς, και ειδικότερα αυτούς που πληρούν τα κριτήρια της διάταξης του άρθρου 287 παρ. 6 του Ν. 3852/2010, ανάδειξή τους σε Κοινότητες, αποκτώντας κατά τον τρόπο αυτόν θεσμική εκπροσώπηση στο πλαίσιο λειτουργίας μίας δημοκρατικής τοπικής διοίκησης.  


Η ανάγκη μεταβολής του διοικητικού μοντέλου του Δήμου Μάνδρας Ειδυλλίας,, επιβάλλει σήμερα πλέον Οικισμοί όπως η Αγία Σωτήρα και το Αλεποχώρι, που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, που σχετίζονται με την ύδρευση, με την ανάγκη προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος
με την εφαρμογή πολεοδομικών σχεδίων ή με την ανάγκη εφαρμόσιμων και αποτελεσματικών σχεδίων πολιτικής προστασίας, να αποκτήσουν θεσμική εκπροσώπηση, με την ανάδειξη τους σε Κοινότητες.

Η θεσμική εκπροσώπηση των Οικισμών, με την ανάδειξή  τους σε Κοινότητες θα συμβάλλει όχι μόνον στην απαλλαγή μας από ένα διαχειριστικά δύσκαμπτο συγκεντρωτικό διοικητικό  μοντέλο, που τελεί μάλιστα σε συνθήκες αποσύνθεσης και κατάρρευσης, αλλά κυρίως στη μετεξέλιξη του Δήμου μας σε   
ένα ζωντανό οργανισμό με κύτταρα τους ίδιους του τους πολίτες, που θα λειτουργεί με βάση τις αρχές της ενδοδημοτικής αποκέντρωσης, της τοπικής δημοκρατίας και της βιώσιμης ανάπτυξης με κεντρικό άξονα τις ανάγκες των λαϊκών οικογενειών της κάθε περιοχής.


Το σημείωμα αυτό, φυσικά δεν διεκδικεί τις δάφνες μίας πλήρως τεκμηριωμένης μελέτης, πολύ δε περισσότερο μίας επιστημονικής ανάλυσης. Διεκδικεί όμως το ρόλο εναύσματος, αυτή τη φόρα όχι για να συζητηθούν, για μία ακόμη φορά, τα θέματα της ενδοδημοτικής αποκέντρωσης, αλλά για να ξεκινήσει ο αγώνας για την υλοποίησή της…………….



Κριεκούκι 4η Αυγούστου 2018  
Παναγιώτης Κουτσουλέλος
Δημότης Μάνδρας Ειδυλλίας



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ: 10 Ερωτήματα αναζητούν απαντήσεις

  Και ενώ βαίνουμε ολοταχώς προς τις δημοτικές εκλογές του Οκτωβρίου και οι υποψήφιοι δήμαρχοι με τις παρατάξεις, που έχουν συγκροτήσει έχου...